W obecnych czasach kryzysu ekonomicznego bardzo często stajemy przed wyborem: pracować w domu poświęcając czas przeznaczony dla rodziny i wpadać w wir zajęć, czy dojeżdżać do pracy zwiększając w ten sposób swoje wydatki. Trzeba podjąć decyzję obliczając ponoszone koszty. Tak jak wszystko inne praca w domu ma zarówno dobre, jak i złe strony.
Zalety pracy w domu
Największą zaletą jest to, że nie musimy odczuwać dyskomfortu w związku z dojazdem do oddalonego od naszego domu miejsca pracy lub stresów związanych z podleganiem szefowi, który nie zawsze jest osobą miłą, wyrozumiałą czy bezkonfliktową. Bywa, że nie możemy znaleźć wspólnego języka z kolegami z pracy. Gdy nasze biuro mieści się w domu, takie problemy przestają się liczyć. Istnieje również możliwość odliczenia sobie części kosztów opłacania mieszkania i mediów z racji przeznaczenia pomieszczenia mieszkalnego na miejsce pracy. Musimy tylko obliczyć, jaką część opłat dotyczących mieszkania można zaliczyć na poczet prowadzenia działalności gospodarczej. Rachunek za Internet może być wystawiony na firmę, a rachunek telefoniczny powinien być rozliczany na podstawie billingów, aby mógł być wliczony w koszty prowadzenia działalności. Kolejnym atutem jest możliwość umieszczenia w kosztach przeprowadzenia ewentualnego remontu, gdy będzie on potrzebny, aby zamienić część pomieszczenia w mieszkaniu w biuro.
Wady pracy w domu
Jeśli chodzi o wady urządzenia biura w domu, trzeba uczciwie przyznać, że jest ich wiele. Może ucierpieć na tej decyzji czas wolny, którego przecież potrzebujemy, aby się zregenerować po pracy.
Taka decyzja może także wpływać na wizerunek firmy. Z perspektywy relacji z klientami, którzy czasami do tego biura w mieszkaniu będą musieli przyjść, najlepszym rozwiązaniem jest odseparowanie go od domowego rozgardiaszu. Powinno ono być miejscem neutralnym, aby nie okazało się w przyszłości, że przez prowadzenie biura w domu możemy więcej stracić niż zyskać.
Przeszkadzać mogą także sąsiedzi, jeśli na przykład mieszkamy w bloku. Zgodnie z ustawą lokal musi mieć przeznaczenie społeczno gospodarcze, więc działalność może okazać się niezgodna z funkcją zamieszkania.
Biuro w domu, jak urządzić?
Kluczową sprawą jest fakt, że musimy poczynić pewne zmiany w wystroju mieszkania ze względu na przeznaczenie nawet jego małej części na biuro. Najlepiej, aby „część usługowa” znajdowała się w pewnym oddaleniu od pomieszczeń, w których spędzamy z rodziną czas, jak kuchnia, salon, sypialnia. Brak wprowadzenia wyraźnych rozgraniczeń wprowadza w życie rodziny pewien chaos. Jeśli na przykład próbujemy urządzić biuro w sypialni, to traci ona swoją funkcję. Ponadto należy kupić odpowiednie meble biurowe, przemalować ściany i choć w minimalny sposób nadać temu miejscu charakter zgodny z profilem prowadzonej działalności i wygodą w pracy (przybory i akcesoria biurowe, plakaty czy rośliny, oświetlenie itp).